Når noget virkelig er vigtigt for os, eller vi skal prøve noget nyt, så tror vores hjerne at det gælder om liv og død. Hjernen kan godt lide, at alt er som det plejer af være. Hjernen sørger for at gøre det samme trygge som vi gjorde i går, for en uge siden og for et år siden. Alt uvandt og nyt så tænker hjernen at det er vores død.

Det er rigtig smart, at vi på den måde passer på os selv, men når vi skal ud i det ukendte zoneland, så som eksamen, jobsamtale, holde en tale for et familiemedlem, dit barn skal starte i en ny skole, forbedre forholdet til din partner, få nogle mere afslappede morgener, og også hvis du skal på en ny og sundere diæt, så ved vi alle hvor svært det kan være. Det er svært at fjerne de bekymringer og tankemylder, vi allerede går rundt med. Det er også super svært at ændre vaner, specielt hvis vi ovenikøbet er bange for om vi dumper til eksamen, får afslag til jobbet eller at festkjolen buler de forkerte steder til den fest, vi sådan havde glædet os til.

Det er ikke sjovt, når vi er i vores hoved og bekymre os for meget. Jeg synes, det er svært at tale ind i en skærm, derfor er der mange klip i mine videoer. Jeg prøvede derfor en øvelse inden jeg lavede videoen herunder.

Det jeg gjorde var:

Tal i datid om din eksamen/jobsamtale/tale. Fortæl en anden persom om begivenheden, som om begivenheden allerede er sket. Fx: Kan du huske, da jeg skulle til eksamen, og hvordan jeg bare gennemførte det? Jeg ved ikke, hvad der skete, men jeg kom bare ind i det der flow. Jeg begyndte at føle, at jeg havde helt styr på situationen og den opgave, jeg trak. Min lærer og censor blev så imponeret og blev smittet af min positivitet. Så det var virkelig en fed oplevelse…”.

Undgå sætninger med ordet “ikke” i. Fx: “Så var jeg ikke længere bange” brug kun positive sætninger a la: “Jeg havde det så fantastisk”

Det der sker er, at sindet begynder at slappe af. Fordi du taler i datid tror din hjerne ikke længere  at det er en umulig opgave, men ser det som en klar muliglighed, du klarer med bravour. Du begynder at føle dig godt tilpas. Stress og bekymringerne forsvinder.

Når du taler i datid, så lagre hjernen oplysningerne som en begivenhed, der allerede er fundet sted. Hjernen ved derfor, at det her går godt, for det har du jo allerede prøvet før med succes. Det er jo bevist fra tidligere, at det går godt. Derfor går det godt. Fortæl om begivenheden så mange gange som muligt. Jo flere gange, jo bedre bliver det.

Du går fra bekymring til at være kreativ.

I videoen herunder lavede jeg den øvelse. Jeg er virkelig stolt over, at denne video er taget i første hug. Jeg satte mig ned foran kameraet og talte. Jeg er afslappet, fordi jeg har selvtillid til at det går godt, jeg stråler i videoen, og jeg er glad.